NADCHODZĄCE WYDARZENIA
Las Polski - Pióra: Ewolucja cudu natury

Pióra: Ewolucja cudu natury

Thor Hanson
Feeria Science, s. 400

Ptaki są zwierzętami niezwykłymi. Ludzie od zarania dziejów zazdrościli im wolności, którą przypisywano umiejętności latania. Wzbudzały podziw, w niektórych kulturach nawet cześć, pojawiały się w legendach i podaniach. Stanowiły ozdobę domu, trofeum lub wiernego kompana łowów. Chociaż większość z tych ptasich zadań już dawno przeszła do lamusa, to jednak miłość ludzi do pierzastych lotników nie osłabła.
Pokaż/ukryj skróconą treść

Dzisiaj ubieramy ją w słowa takie jak birdwatching czy ornitologia. Ptasi zapaleńcy potrafią przemierzyć kraj czy nawet świat wzdłuż i wszerz, byleby tylko ujrzeć, a przy odrobinie szczęścia także sfotografować, wymarzony gatunek.

Nic dziwnego, że literatura poświęcona ptakom coraz częściej pojawia się na księgarnianych półkach.

W nurt ten wpisuje się dzieło Thora Hansona, który jednak podszedł do tematu od nieco innej strony, skupiając się nie na samych ptakach, lecz na ich odzieniu. „Pióra: Ewolucja cudu natury” przedstawia tę tematykę kompleksowo, rozpoczynając oczywiście od rozwojowej genezy upierzenia. Uśmiech czytelnika powodują tu dogmatyczne spory XIX-wiecznych naukowców na temat praptaka – archeopteryksa. Wszystko dzięki temu, że autor nie popada w naukową analizę, lecz przedstawia tematykę z punktu widzenia obserwatora, w przystępny sposób podając naukowe fakty. A to tylko początek badawczych odkryć...

By nie obciążać zanadto głowy czytelnika paleontologicznymi ciekawostkami autor ma w zanadrzu całą gamę tematów. Jasne jest bowiem, że upierzenie piskląt odbiega od okrycia dorosłych ptaków, a same pióra dzielą się na kilka różnych typów. Wśród nich niektóre są od zarania dziejów wykorzystywane przez ludzi, o czym Thor Hanson nie zapomniał. Swoje wywody autor opatrzył różnymi rycinami, zdjęciami, schematami – wszystko po to, by w treści mógł się odnaleźć

nie tylko zapalony miłośnik ptaków, ale też osoba niechętna wizji koczowania przez cały dzień z aparatem w szuwarach. Na pewno jednak po lekturze żadne ptasie sekrety nie będą już dla niego tajemnicą.

SLV.